DIT BEN IK

Cracco = Caroline Cracco.
Ik ben in 2011 afgestudeerd als grafisch ontwerper en illustrator aan de Academie St. Joost in Breda. Kort daarna heb ik me in Utrecht gevestigd als zelfstandig ondernemer. Mijn studioruimte is onderdeel van Vechtclub XL, een Utrechtse ‘creatieve hotspot’ waar rond de 100 bedrijven en bedrijfjes zijn gevestigd.

DIT ZIJN MIJN OPDRACHTGEVERS

De afgelopen jaren heb ik projecten mogen uitvoeren voor o.a. de volgende opdrachtgevers:

  • Friesland-Campina
  • Kipling
  • Ministerie Economische Zaken
  • Blossom Books
  • Flair
  • Libelle
  • Margriet
  • Jamie Oliver
  • Ouders van Nu
  • Spoor
  • Plus magazine
  • Home and Garden
  • Dimence

DIT IS WAT IK DOE

Deze website laat een uitgebreid overzicht zien van de projecten die ik de laatste jaren heb uitgevoerd. Maar voor alle duidelijkheid heb ik hieronder toch nog een keer op een rij gezet waarvoor je me allemaal kunt inschakelen.

Illustraties

Ik maak illustraties bij artikelen in tijdschriften en voor andere media, zoals boeken, brochures, websites. Illustraties die door hun specifieke stijl het ‘feel-good’ gehalte van de tekst ondersteunen en versterken. Speelse illustraties met een scheutje humor die een glimlach opwekken.
Afhankelijk van de opdracht, de beschikbare tijd en het beschikbare budget, maak ik 100% originele illustraties, of ik borduur voort op illustraties die ik eerder heb vervaardigd. Maar het totaalresultaat is altijd uniek en toegesneden op de wensen van de opdrachtgever. Ga naar voorbeelden

Infographics

Een infographic is natuurlijk eigenlijk ook een illustratie, maar wel een illustratie die zelfstandig informatie uitbeeldt en verklaart. Een ‘gewone’ illustratie voegt iets toe aan de tekst, aan de inhoud; een infographic is in principe de inhoud.
Het ontwikkelen van een goede infographic vraagt meer dan ‘gevoel’ voor het onderwerp en een aantrekkelijke stijl. Het vraagt ook om inzicht in de achterliggende data, om analytisch vermogen en de vaardigheid om op basis van diepgaand begrip tot een heldere combinatie van beeld en tekst te komen. Daarbij blijf ik toch ook trouw aan mijn eigen stijl: functionele informatie met een speelse twist. Ga naar voorbeelden

Animaties

Bewegend beeld wordt een steeds belangrijker onderdeel van ons informatie-menu. Steeds meer mensen browsen snel verder als er op een webpagina ‘niets gebeurt’. Beweging en actie houden de aandacht vaak beter gevangen dan een statisch beeld.
Door mijn illustraties te animeren krijgen ze een extra dimensie, die het beter mogelijk maakt om een spanningsboog te scheppen, om een ‘verhaal’ te vertellen, om iets uit te leggen.

En door de natuurlijke behoefte van mensen om te willen weten ‘hoe het afloopt’ is het contactmoment intensiever en langduriger dan bij een statisch beeld.
Mijn natuurlijk behoefte om een ‘scheutje humor’ toe te voegen aan alles wat ik maak levert – door de mogelijkheden die animatie biedt – vaak onverwachte wendingen in de storyline die de aandacht extra vasthouden. Ga naar voorbeelden

Mediacampagnes

De sfeer van mijn illustratieve stijl past goed bij bepaalde categorieën consumentenproducten. Denk aan producten op het gebied van food, persoonlijke verzorging, fashion, interieur, vrije-tijdsbesteding, reizen.
Als ik een ‘klik’ heb met een specifiek product of een specifiek merk werk ik heel graag mee aan het ontwikkelen van illustraties (of infographics, of animaties) voor multi-mediale campagnes, met onderdelen als advertenties, brochures, affiches, actie-websites, enz.
Bij dit soort campagnes werk ik meestal samen met een reclame-/communicatiebureau. Ga naar voorbeelden

Illustratieve huisstijlen

Ik ben een illustrator die ook gepokt en gemazeld is als grafisch ontwerper. Die combinatie levert een uniek product op, dat ik heb gelabeld als ‘illustratieve huisstijl’.
Een ‘illustratieve huisstijl’ is een huisstijl (ik gebruik hier het ouderwetse ‘huisstijl’ omdat ik het tegenwoordig vaker gebruikte ‘corporate identity’ overdreven vind voor wat ik doe) met alle functionele onderdelen van een ‘normale’ huisstijl (afhankelijk van de behoefte: visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, etiketten, formulieren, brochures/folders, website, enz.), maar met een inhoudelijk relevante illustratie in de Cracco-stijl als belangrijkste drager van de identiteit. Een onderscheidend alternatief voor al die ‘andere’ huisstijlen, die vaak zijn gebaseerd op abstracte logo’s waarvan de betekenis niet altijd meteen duidelijk is. Ga naar voorbeelden

Trouw- en geboortekaartjes

Iedere geboorte en elk huwelijk is uniek. Een unieke, voor die éne speciale gelegenheid vervaardigde trouw- of geboortekaart, staat dan ook hoog op de verlanglijst van (toekomstige) ouders en echtgenoten.
Ik vind het erg leuk om aan deze heel persoonlijke opdrachten te werken, waarbij ik natuurlijk een optimale combinatie nastreef van de eigen ideeën van de ouders/echtgenoten enerzijds en mijn eigen creatieve inbreng anderzijds.

Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat mijn kaarten wel iets duurder zijn dan de standaard-kaarten die je bij een drukker of online kunt bestellen. Maar dan weet je ook zeker dat je een kaart hebt die niemand anders heeft en die helemaal bij jou of jullie past! Ga naar voorbeelden

Murals

Een categorie die ik toch nog even apart wil noemen zijn de ‘murals’: levensgrote illustratieve elementen op wanden of ramen, vaak als onderdeel van een goed doordacht interieurontwerp. Eigenlijk eigentijdse (en relatief goedkope) versie’s van gebrandschilderde ramen of tegeltableaus die een verhaal vertellen over een gebouw, de daarin gevestigde organisatie of de mensen die het gebouw gebruiken.

Bij dit soort opdrachten werk ik vaak samen met een interieurarchitect, om zo tot een optimaal resultaat te komen. Ga naar voorbeelden